اثر بخشی ماسک های پارچه ای برای محافظت در برابر کرونا
نوشته شده توسط : فاطمه فیصلی

استفاده از ماسک پارچه ای

بحث داغ پیرامون کارمندان مراقبت های بهداشتی است که مجبور به استفاده مجدد یا تمدید استفاده از محصولات یکبار مصرف می شوند ، دستگاه تنفسی آنها را عقیم می کنند ، یا به استفاده از پارچه یا ماسک های خانگی دیگر متوسل می شوند . از نظر تاریخی ، از ماسک های پارچه ای برای محافظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی و عموم مردم در برابر عفونت های مختلف تنفسی استفاده می شده است .

 با این حال ، بیشتر مطالعات ماسک های پارچه ای در داخل بدن و در نیمه اول قرن 20 قبل از تولید ماسک های پزشکی انجام شده است.

 از نظر ما ، فقط 1 آزمایش کنترل شده تصادفی برای تعیین اثربخشی ماسک های پارچه ای انجام شده است  در این مقاله ، ما شواهد مربوط به استفاده از ماسک های پارچه ای برای جلوگیری از عفونت های تنفسی را بحث می کنیم و راهکارهایی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن برای محافظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی و عموم مردم ارائه می دهیم.

ماسک چرمی ماسک پارچه ای ماسک تنفسی

استفاده تاریخی از ماسک های پارچه ای

در اوایل قرن 20 ، انواع مختلف ماسک های پارچه ای (ساخته شده از پنبه ، گاز و سایر پارچه ها) در بیمارستان های ایالات متحده استفاده می شد. میزان عفونت های تنفسی در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی که از ماسک های ساخته شده از 2-3 لایه گاز استفاده می کردند کم بود .

همچنین از ماسک های پارچه ای برای محافظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی در برابر دیفتری و تب سرخ استفاده شد. در طی بیماری همه گیر آنفلوانزای اسپانیایی در سال 1918 ، ماسک های ساخته شده از لایه های مختلف پنبه به طور گسترده توسط کارکنان بهداشت و درمان و عموم مردم مورد استفاده قرار گرفتند.

ماسک چرمی ماسک پارچه ای ماسک تنفسی

ماسک های گاز

ماسک های گاز در طی اپیدمی طاعون منچوریان دوم در 1920-1921 و اپیدمی طاعون در لس آنجلس در 1924 مورد استفاده قرار گرفتند. میزان عفونت در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی که از ماسک استفاده می کردند کم بود ) در طول دهه های 1930 و 1940 ، ماسک های گازدار و پارچه ای نیز توسط کارکنان بهداشت و درمان برای محافظت از خود در برابر سل استفاده می شد. در اواسط قرن 20 ، بعد از تولید ماسک های پزشکی یکبار مصرف ، استفاده از ماسک های پارچه ای کاهش یافت.

با این حال ، استفاده از ماسک چرمی هنوز در بسیاری از کشورهای آسیا گسترده است. در طی شیوع سندرم تنفسی حاد شدید در چین ، ماسک های پنبه ای به طور گسترده توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی و عموم مردم مورد استفاده قرار گرفت و مطالعات مشاهده ای موثر بودن آنها را یافت .

ماسک چرمی ماسک پارچه ای ماسک تنفسی

مطالعات اثر پارچه ماسک

در سال 2015 ، ما یک آزمایش کنترل شده تصادفی برای مقایسه کارایی ماسک های چرمی با ماسک ها و کنترل های پزشکی (روش استاندارد) در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی در ویتنام انجام دادیم . میزان عفونت به طور مداوم در بین گروه های ماسک چرمی بالاتر از گروه ماسک پزشکی و کنترل بود.

این یافته نشان می دهد که خطر ابتلا به عفونت برای کسانی که ماسک چرمی ای دارند بیشتر است. ماسک مورد آزمایش یک ماسک پنبه ای دو لایه ساخت محلی بود.

به شرکت کنندگان 5 ماسک چرمی برای یک دوره مطالعه 4 هفته ای داده شد و از آنها خواسته شد که ماسک ها را روزانه با آب و صابون بشویند عملکرد ضعیف ممکن است به این دلیل باشد که ماسک ها به اندازه کافی مکرر شسته نمی شوند یا به دلیل مرطوب و آلوده شدن آنها بوده است.

برخی از شرکت کنندگان در گروه کنترل از ماسک های پزشکی و پارچه ای استفاده می کردند ، اما عملکرد ضعیف ماسک های پارچه ای در تجزیه و تحلیل پس از مداومت همچنان ادامه داشت ، زمانی که همه شرکت کنندگان ماسک پزشکی (از گروه کنترل و ماسک پزشکی) را با تمام شرکت کنندگان استفاده کردیم مقایسه کردیم فقط یک ماسک چرمی (از گروه کنترل و ماسک پارچه ای) .

 

فیلتراسیون ماسک چرمی

ما همچنین با مرور 19 مطالعه ، توانایی فیلتراسیون ماسک های چرمی را بررسی کردیم . ما دریافتیم که میزان فیلتراسیون ماسک های پارچه ای معمولاً کمتر از ماسک های پزشکی و ماسک های تنفسی است.

تأثیر فیلتراسیون ماسک های چرمی بسیار متفاوت است. بعضی از مواد بهتر از بقیه فیلتر می شوند . اثربخشی فیلتراسیون ماسک های پارچه ای به فاکتورهای زیادی از جمله تعداد نخ ، تعداد لایه ها ، نوع پارچه و مقاومت در برابر آب بستگی دارد یک مطالعه ماسک های پزشکی و چندین ماده خانگی را برای توانایی جلوگیری از آئروسل های باکتریایی و ویروسی آزمایش کرد.

شرکت کنندگان از مواد مختلف ماسک تهیه کردند و همه ماسک های آزمایش شده توانایی مسدود کردن چالش های آئروسل میکروبی را نشان دادند ، هرچند کمتر از ماسک های پزشکی است .

مطالعه دیگری نشان داد که ماسک های چرمی خانگی همچنین ممکن است در معرض آئروسل را کاهش دهند ، اما کمتر از ماسک های پزشکی و دستگاه تنفس است .

ماسک چرمی ماسک پارچه ای ماسک تنفسی

جنس پنبه

ماسک های ساخته شده از پنبه و حوله محافظت بهتری نسبت به ماسک های ساخته شده از گاز دارند. اگرچه ماسک های پارچه ای اغلب متناسب با صورت طراحی نمی شوند ، اما برخی از مواد ممکن است کاملاً مناسب صورت باشند. یک مطالعه نشان داد که استفاده از جوراب های نایلونی در اطراف ماسک باعث بهبود فیلتراسیون می شود

ماسک چرمی ماسک پارچه ای ماسک تنفسی

خط مشی ها و دستورالعمل های مرتبط با استفاده از ماسک پارچه ای

با وجود استفاده معمول از ماسک های پارچه ای در بسیاری از کشورهای آسیا ، در دستورالعمل های کنترل عفونت موجود ، اشاره ای به استفاده از آنها نشده است.

با این حال ، برخی از دستورالعمل های قبلی کنترل عفونت ، استفاده از ماسک های پارچه ای را در مواردی که ماسک های پزشکی و دستگاه های تنفس در دسترس نیستند ، بحث کرده اند.

 

چه زمانی از ماسک پنبه ای استفاده کردند؟

به عنوان مثال ، در یک دستورالعمل کنترل عفونت که در سال 1998 تهیه شد ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از ماسک های پنبه ای را برای محافظت از تب های خونریزی دهنده ویروسی در مراکز بهداشتی درمانی با منابع کم در آفریقا توصیه کردند.

ماسک های تنفسی یا ماسک پزشکی در دسترس نبود . به همین ترتیب ، WHO همچنین در مورد گزینه استفاده از ماسک های پارچه ای برای محافظت از افرادی که از ابتلا به عفونت در طی بیماری همه گیر آنفلوانزای A (H1N1) 2009 بحث کرده اند.

در سال 2006 ، انستیتوی پزشکی ایالات متحده ، آکادمی ملی علوم ، گزارشی در مورد استفاده مجدد ماسک های صورت در هنگام شیوع آنفلوانزا تهیه کرد.

اعضا در توصیه به استفاده از ماسک های پارچه ای به دلیل تقاضای زیاد ماسک در هنگام شیوع بیماری مردد بودند . در نتیجه کمبود ماسک در طی بیماری همه گیر COVID-19 اخیر ، CDC استراتژی هایی را برای بهینه سازی عرضه ماسک ایجاد کرده و استفاده از ماسک های پارچه ای خانگی را در صورت عدم وجود ماسک پزشکی توصیه کرده است .

 
 با این حال ، هیچ راهنمایی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن ماسک های پارچه ای ارائه نمی شود ، اگرچه شستشوی استاندارد در آب گرم با صابون باید کافی باشد.

 

عواملی که هنگام استفاده از ماسک های پارچه ای برای محافظت از افراد طی بیماری  COVID-19 باید در نظر گرفته شود

تصور بر این است که مسیرهای انتقال اولیه سندرم حاد تنفسی حاد کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) استنشاق قطرات تنفسی و تماس نزدیک است.

بنابراین ، WHO توصیه می کند که در حین مراقبت های معمول از ماسک های پزشکی استفاده کنید و از ماسک های تنفسی در طی مراحل تولید آئروسل و سایر شرایط پرخطر استفاده کنید .

با این حال ، SARS-COV-2 یک پاتوژن جدید است و شواهد در حال رشد احتمال انتقال از طریق هوا را نشان می دهد . توصیه های استفاده از ماسک برای محافظت از فرد در برابر عفونت های قطره ای بر این فرض است که قطرات فقط در مسافت کوتاه ، به طور کلی 1-2 متر طی می کنند.

با این حال ، از 10 مطالعه در مورد فاصله قطره افقی ، 8 مطالعه نشان داد که قطره ها> 2 متر حرکت می کنند ، در بعضی موارد 8 متر  یک مطالعه اخیر همچنین نشان داد که SARS-CoV-2 ممکن است تا 4 متر منتقل شود .

بنابراین ، در حالت ایده آل ، همه کارکنان مراقبت های بهداشتی در خط مقدم باید از دستگاه تنفس استفاده کنند. با این حال ، تقاضا برای تجهیزات محافظتی شخصی در طی بیماری همه گیر COVID-19 افزایش یافته است و کمبود دستگاه تنفسی در همه گیری های قبلی نیز گزارش شده است .

ماسک چرمی ماسک پارچه ای ماسک تنفسی

چه زمانی کادر درمان می توانند از ماسک پزشکی استفاده کنند؟

اگر دستگاه تنفس در دسترس نباشد ، کارکنان مراقبت های بهداشتی می توانند از ماسک پزشکی استفاده کنند اما در صورت انجام این کار ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند. CDC و مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری در ابتدا توصیه کردند که همه کارکنان مراقبت های بهداشتی از دستگاه تنفس استفاده کنند.

با این حال ، بعداً به دلیل کمبود ، آنها بعداً از دستگاه تنفس استفاده کردند فقط برای شرایط پر خطر ) برخی از کشورها همچنین استفاده از دستگاه تنفس و ضد عفونی کننده را برای استفاده مجدد توصیه می کنند.

با این حال ، شواهد محدود این اقدامات را پشتیبانی می کند  ، و ممکن است در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​عملی نباشد.

در طی همه گیری ، ماسک های پارچه ای ممکن است تنها گزینه موجود باشند. با این حال ، در صورت عدم استفاده از ماسک و ماسک های پزشکی ، باید از آنها به عنوان آخرین چاره استفاده شود .

استفاده از ماسک چرمی نباید برای کارکنان مراقبت های بهداشتی مجاز باشد ، اما برخی از آنها ممکن است استفاده از آنها را انتخاب کنند در صورت عدم وجود گزینه های دیگر .

محافظت با استفاده مناسب از ماسک و همچنین با انتخاب پارچه و طراحی ماسک ها برای مقاومت در برابر آب ، فیلتراسیون و مناسب بودن ، تحت تأثیر قرار می گیرد. شواهد موجود نشان می دهد که ماسک های چند لایه با پارچه مقاوم در برابر آب ، تعداد زیادی نخ و بافت ریز ممکن است از محافظت بیشتری برخوردار باشند

 

نتایج آزمایش ماسک های پارچه ای

 چندین مطالعه فیلتراسیون را بررسی کرده اند ، اما تعداد کمی از آنها مناسب بودن یا مقاومت در برابر آب را بررسی کرده اند. ماسک های جراحی به طور معمول برای مقاومت در برابر مایعات درجه بندی می شوند و ماسک های پارچه ای نیز باید باشند.

ماسک ها باید بتوانند از جاری شدن جریان مایع با فشار تا 160 میلی متر جیوه از ماسک و به طور بالقوه به دهان جلوگیری کنند. بعلاوه ، درجه تناسب بر اثربخشی تأثیر می گذارد زیرا هوا در جهت کمترین مقاومت جریان می یابد.

اگر شکاف هایی در کناره های ماسک وجود داشته باشد ، هوا به جای عبور از ماسک از آن شکاف ها عبور می کند.

ماسک های پارچه ای را می توان در مدت زمان کوتاه به مقدار زیاد تهیه کرد. آنها می توانند پس از آلوده سازی با تکنیک های مختلف ، به طور ایده آل در آب گرم با صابون شسته شوند ، دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

روش ها یا محصولات دیگر شامل استفاده از سفید کننده ، الکل ایزوپروپیل یا پراکسید هیدروژن است. اتوکلاو یا مایکروویو ؛ و استفاده از اشعه ماورا بنفش یا گرمای خشک .

 

ماسک های یک بار مصرف

برخلاف ماسک های پزشکی و ماسک های یکبار مصرف ، بعید به نظر می رسد که مواد ماسک های پارچه ای از روش های استاندارد ضدعفونی کننده تخریب شوند.

با این حال ، بیمارستانها بار اضافی در نظافت و ضد عفونی ماسک های دست دوم را بر عهده خواهند داشت. اگر کارکنان مراقبت های بهداشتی خود اقدام به ضد عفونی کنند ، ممکن است به اندازه کافی ماسک را بشویند و ممکن است خود آلودگی داشته باشند .

عموم مردم می توانند از ماسک های پارچه ای برای محافظت در برابر شیوع عفونت در جامعه استفاده کنند.

 

 در تنظیمات انجمن ، ماسک ها به 2 روش ممکن است استفاده شوند.

اول ، ممکن است توسط افراد بیمار برای جلوگیری از شیوع عفونت (کنترل منبع) استفاده شود و اکثر سازمان های بهداشتی (از جمله WHO و CDC) چنین استفاده ای را توصیه می کنند.

در واقع ، یک تغییر سیاست CDC اخیر در رابطه با استفاده جامعه از ماسک های پارچه ای  نیز بر اساس خطر بالا برای انتقال از افراد بدون علامت یا بدون علامت است  طبق برخی مطالعات ، 25٪ تا 50٪ از افراد مبتلا به COVID-19 موارد خفیف دارند یا بدون علامت هستند و به طور بالقوه می توانند عفونت را به دیگران منتقل کنند.

بنابراین در مناطق با انتقال زیاد ، استفاده از ماسک به عنوان کنترل منبع ممکن است از شیوع عفونت در افراد مبتلا به عفونت بدون علامت ، بدون علامت یا خفیف جلوگیری کند. اگر ماسک های پزشکی برای کارکنان بهداشت و درمان در اولویت قرار دارند ، عموم مردم می توانند از ماسک های پارچه ای به عنوان گزینه جایگزین استفاده کنند.

دوم ، ماسک ها ممکن است توسط افراد سالم برای محافظت از آنها در برابر ابتلا به عفونت های تنفسی استفاده شود.

 

استفاده عموم مردم از ماسک

 برخی از آزمایش های کنترل شده تصادفی نشان داده اند که ماسک ها در محیط بسته جامعه ، با و بدون انجام بهداشت دست ، مثر هستند علاوه بر این ، در یک بیماری همه گیر گسترده ، تمایز بدون علامت از افراد سالم در جامعه بسیار دشوار است ، بنابراین حداقل در مناطق با انتقال زیاد ، استفاده جهانی از ماسک صورت ممکن است مفید باشد.

باید به عموم مردم در مورد استفاده از ماسک آموزش داده شود زیرا ماسک های پارچه ای به دلیل محدودیت محافظت در برابر ابتلا به عفونت ، به کاربران احساس محافظت کاذب می دهند .

قرار دادن و برداشتن صحیح ماسک های پارچه ای باعث بهبود محافظت می شود . برداشتن ماسک یک فرآیند پرخطر است  زیرا ممکن است عوامل بیماری زایی در سطح خارجی ماسک وجود داشته باشند و منجر به خود آلودگی هنگام برداشتن شوند .

 

دستورالعمل های آینده پژوهی

تحقیقات بیشتر در مورد ماسک های پارچه ای برای اطلاع از کاربرد آنها به عنوان جایگزین ماسک های جراحی / ماسک های تنفسی در صورت کمبود یا شرایط با تقاضای زیاد مورد نیاز است.

از نظر ما ، فقط 1 آزمایش کنترل شده تصادفی  برای بررسی کارایی ماسک های پارچه ای در تنظیمات مراقبت های بهداشتی انجام شده است و نتایج استفاده از ماسک های پارچه ای را ترجیح نمی دهد.

 برای آزمایش کارآیی ماسک های پارچه ای در برابر عفونت های تنفسی ، باید آزمایشات کنترل شده تصادفی بیشتری در محیط جامعه انجام شود.

 طبق گفته انستیتوی پزشکی ایالات متحده ، آکادمی ملی علوم ، تحقیقات بیشتری در مورد طراحی مهندسی ماسک های پارچه ای برای افزایش فیلتراسیون و متناسب بودن آنها لازم است .

علاوه بر این ، روش های مختلفی برای ضد عفونی ماسک های پارچه ای باید آزمایش شود.

ماسک چرمی ماسک پارچه ای ماسک تنفسی

محصولات مرتبط

ماسک چرمی صورت قهوه ای

ماسک چرمی صورت سفید

ماسک چرمی براق صورت

ماسک چرمی صورت مشکی

 

اطلاعات تماس با فروشگاه کاف کف

شماره تماس :02191300014

شنبه الی پنج شنبه از ساعت ۸ الی ۱۹ میزبان صدای گرمتان هستیم

نحوه ارسال سفارش از فروشگاه کاف کف:
  • ارسال سریع به تمامی نقاط کشور امکان پذیر است.
  • سفارش های تهران چند ساعته و شهرستان حد اکثر دو روز کاری طول میکشد.




:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: